Postaw mi kawę na buycoffee.to

PO RAZ KOLEJNY ZAPRASZAMY NA

Przepalenie!

Ponownie zapraszamy wszystkich entuzjastów biegania w terenie do solidnego PRZEPALENIA! Proponujemy cztery piękne trasy biegowe w zachodnim Beskidzie Niskim.

Formuła zabawy pozostaje bez zmian do roku poprzedniego. Każdy etap biegamy od soboty do niedzieli przez 9 dni. Zaczynamy 13 kwietnia 2024r.!

Biegamy SOLO

Traktujemy tę zabawę jako indywidulany trening z solidnym elementem motywującym do podtrzymania formy przed nadchodzącym sezonem.

Punktacja

Każdy biegacz otrzymuje punkty za swój trening wg wzoru (Czas zwycięzcy/Twój czas)*100. Najszybszy zawodnik zawsze otrzyma 100 punktów.
Przykład: Jezeli zwycięzca przebiegł trasę w czasie 1:30:00, to zawodnik który to zrobił w czasie 1:45:30 otrzymuje 85,31 punktów, a zawodnik z czasem 3:10:00 otrzymuje 47,37 punktów.

OZNAKOWANIE

Trasy nie będą oznakowane jak podczas tradycyjnych zawodów, jednak w zdecydowanej większości będą poprowadzone oznakowanymi szlakami pieszymi. Poniżej znajdziesz dokładny opis każdej trasy, miejsca startu/mety i newralgicznych punktów. Na stronie znajdziesz również pliki GPX do wgrania do zegarków z funkcją nawigacji czy też aplikacji na smartfony.

STRAVA & GPX

Aby być sklasyfikowanym na poszczególnych trasach i w klasyfikacji generalnej musisz posiadać konto w serwisie STRAVA. Trening musi być zapisany do pliku GPX za pomocą zegarka, loggera czy też dowolnej aplikacji i udostępniony na Twoim koncie na STRAVIE.

WŁĄCZ FLYBY

W przypadku gdy segment przepalenia nie zostanie Ci „zaliczony” przez STRAVĘ (czy to z powodu słabego sygnału GPS czy też pomyłki na trasie), potrzebujemy dostęp do Twojego FLYBY aby móc precyzyjnie okreslić Twój czas. Od kilku miesięcy FLYBY został z automatu wyłączonu wszystkim użytkownikom i nalezy go ręcznie włączyć. Jak to zrobić?

Wchodzimy w „Settings”, następnie „Privacy Controls” i w polu „Flyby” zaznaczamy opcję „Everyone”.

4 TRASY

Biegamy na czterech trasach, a do klasyfikacji generalnej bierzemy pod uwagę Twoje najlepsze wyniki z trzech. Na danej trasie możesz przeprowadzić dowolną ilość treningów. Na każdej trasie biegamy przez 9 dni, od soboty do niedzieli.

HARMONOGRAM:

TRASA I - MAGURA MAŁASTOWSKA

TERMIN: 13.IV – 21.IV.2024

DYSTANS: 15km

SUMA PODBIEGÓW: 470 metrów

WYDARZENIE NA FB: KLIK

MIEJSCE STARTU/METY: MAPA

GPX: PLIK GPX,  TRACK GARMIN CONNECTAKTYWNOŚĆ GARMIN CONNECT, BIKEMAP

Zaczynamy zabawę od kultowej Magury Małastowskiej. Pomimo, że na trasie mamy solidny podbieg trasa jest bardzo szybka.

Samochód najlepiej zaparkować w okolicy cerkwi w Owczarach. Zapis trasy włącz już przy cerkwi, nie na linii startu! START/META segmentu znajduje się 250 metrów wyżej, na wysokości cmentarza wojennego (KLIK). Biegniemy cały czas prosto, po lekko wznoszącej się szutrowej drodze, dwukrotnie przebiegamy przez strumyk. Nad pierwszym strumykiem jest jest jeszcze kładka (staraj się nie biec jej środkiem), natomiast nad drugim strumykiem kładka się zawaliła. Także albo biegniemy przez strumyk albo możemy przeskoczyć suchym butem na zwężeniu potoku po lewej stronie.

Po dwóch kilometrach dobiegamy do Przełęczy Owczarskiej (KLIK) i skręcamy w prawo, gdzie dokładnie na granicy lasu biegnie niebieski szlak na Magurę Małastowską. Po osiągnięciu szczytu skręcamy w prawo i zielonym szlakiem zbiegamy przez niemal 4 kilometry. Gdy osiągniemy 9km musimy zachować szczególną ostrożność, czeka nas nawrotka o niemal 180 stopni. Charakterystycznym punktem w tym miejscu jest kapliczka na drzewie, po naszej lewej stronie, na wysokości ponad 2 metrów. Od 9 km nie ma żadnych oznaczeń! Jeżeli nie używasz tracka, nawigacji w smartfonie, nie znasz terenu uważnie przeczytaj ten OPIS.

Po nawrotce biegniemy leśną drogą lekko wznoszacą się przez około 100 metrów po czym droga zaczyna opadać i przez niemal 2 kilometry zbiegamy nią, aż dobiegamy do idealnej stokówki, skręcamy w prawo i petarda do mety. Stokówka doprowadza nas do mety, po drodze czaka nas tylko jedna mała hopka.

TRASA II - KORNUTY

TERMIN: 29.IV-07.V.2023

DYSTANS: 19 km

SUMA PODBIEGÓW: 760 metrów

MIEJSCE STARTU/METY: WAPIENNE -> MAPA

GPX: PLIK GPX, TRACK GARMIN CONNECT, AKTYWNOŚĆ GARMIN CONNECTBIKEMAP

Bardzo ciekawa i miejscami wymagająca trasa, w całości przebiegająca oznaczonymi szlakami pieszymi Magurskiego Parku Narodowego. Z naszej strony nie będzie żadnych dodatkowych oznaczeń, szlaki są oznakowane wzorowo.

Przebywając na szlakach MPN należy mieć wykupiony bilet wstępu (3 zł ulgowy, 5 zł normalny). Możemy to zrobić online na stronie https://magurskipn.eparki.pl. Aktualny cennik – ZOBACZ.

W Wapiennym mamy wiele miejsc parkingowych, polecamy ten PARKING. Biegniemy w kierunku „centrum”, GPS już włączony aby złapać solidnego FIX’a! Na przeciwko Domu Zdrojowego zielony szlak stromo wchodzi w las,  to własnie tutaj jest początek naszego segmentu. Zielonym szlakiem biegniemy przez 4 kilometry, mijając po drodze wieżę widokową „Ferdel”. Po czterech kilometrach zauważymy drewniany szałas, tutaj w lewo odbija szlak czarny, którym zbiegamy w kierunku Folusza.

Gdy na liczniku pojawi się ósmy kilometr, dobiegniemy w Foluszu do małej polanki (ZOBACZ#1), są ławeczki, na wprost szumi potok a my od razu ostro skręcamy w prawo na żółty szlak, kierunek KORNUTY i rozpoczynamy prawie trzykilometrową wspinaczkę. Na kilometrze 10,5 dobiegamy do grani, gdzie ponownie skręcamy w prawo i zielonym szlakiem wracamy do Wapiennego.

Zapis treningu kończymy dopiero gdy wbiegniemy na chodnik, aby mieć pewność, że segment zostanie zaliczony.

UWAGA:

Na odcinku Wapienne-Ferdel trzymamy się zielonego szlaku. Skorzystanie ze stokówki oznacza DSQ.

TRASA III - DOLINA NIEZNAJOWEJ

TERMIN: 13.V-21.V.2023

DYSTANS: 22 km

SUMA PODBIEGÓW: 300 metrów

MIEJSCE STARTU/METY: Gościniec Banica koło Krzywej -> MAPA

GPX: PLIK GPX, TRACK GARMIN CONNECTBIKEMAP

Tym razem pobiegamy sobie po płaskim, w towarzystwie szumiących potoków, pięknych widoków i historycznych pamiątek Łemkowszczyzny. Na tej trasie może być bardzo słabo z zasięgiem. Miej też na uwadze, że kilkukrotnie przebiegamy przez potoki.

W skrócie trasa wygląda tak:

• start przy Gościńcu w Banicy
  • przez 11 km biegniemy szlakiem żółtym w kierunku Radocyny
  • przed Radocyną opuszczamy szlak żółty i biegniemy szutrówką do Jasionki
  • za Jasionką wbijamy na szlak czerwony (Główny Szlak Beskidzki)
  • w okolicach 19,5 km powracamy na szlak zółty i po 3 km meldujemy się na mecie.

PARKING
Najlepiej zaparkować przy Pomniku Lotników Polski, w Google Maps jest to oznaczone jako Krzywa 3 Parking.

START
Przechodzimy w kierunku Gościńca w Banicy, gdzie przebiega szlak żółty. Na TYM zdjęciu jest wszystko opisane. Miejsce STARTU/METY jest oznaczone na betonowym mostku (FOTO). Za mostkiem jest spora łąka, na której nie ma oznaczeń szlaku. Musimy się kierować na wprost, wybrać najdalszy jej punkt i nigdzie nie odbijamy, nie biegniemy przez żadne mostki, pod górę, nie skręcamy ostro w lewo/prawo, po prostu na niemal wprost z lekkim odbiciem w lewo (FOTO). Po 300 metrach zobaczymy już oznaczenia szlaku (FOTO), trzymamy się go przez 11 km, biegnąc pięknymi ścieżkami, mostkami, dolinami… UWAGA! Drewniane kładki po deszczu są bardzo śliskie.

11 KM – CZARNE
Na 11 km opuszczamy szlak żółty. Będzie to miejscowość Czarne, która już praktycznie nie istnieje. Znajduje się tutaj charakterystyczna kapliczka, Można ją obejrzeć TU i TU. Czyli za kapliczką na rozwidleniu dróg skręcamy w prawo i biegniemy cały czas prosto szutrówką przez 6 km.

JASIONKA
Od Jasionki musimy asfaltem przebiec około 800 metrów. Na asfalcie znajdują się nasze wykrzykniki i strzałki (FOTO), skręcamy tutaj w prawo na szlak czerwony. Niestety w tej chwili znajduje się tam przejście dla bydła i musimy przeskoczyć dwukrotnie nad elektrycznym pastuchem. Jeżeli trafisz na stado bydła w tym miejscu, pobiegnij 150 metrów dalej asfaltem i omiń to pastwisko MAPKA. Po przebiegnięciu 150 metrów szlakiem czerwonym, wybiegamy na łąkę, gdzie przed rzędem drzew skręcamy w prawo, oznakowanie jest tu kiepskie (FOTO)

META
Czerwonym szlakiem biegniemy przez 2,5km, trochę ścieżkami, trochę potokami, trochę szutrówkami. UWAGA! Na 19,5km wracamy na znany nam już SZLAK ŻÓŁTY, jednak skręt jest słabo widoczny. NIE SKRĘĆ ZBYT WCZEŚNIE (FOTO). Gdy zobaczysz na drzewie podwójne oznaczenie ŻÓŁTE i CZERWONE, a przed sobą drewniamy mostek po którym już dzisiaj biegłeś, obróć głowę w lewo, tam jest nasz żółty szlak do METY (FOTO).

Jeżeli wolisz obraz ruchomy, na TYM filmie zobaczysz większość trasy.

Route map for Przepalenie! Etap 3 – Dolina Nieznajowej by Wiktor Bubniak on plotaroute.com

TRASA IV - LACKOWA

TERMIN: 27.V-04.VI.2023

DYSTANS: 18 km

SUMA PODBIEGÓW: 918 metrów

MIEJSCE STARTU/METY: Ropki -> MAPA

GPX: PLIK GPX, TRACK GARMIN CONNECTBIKEMAP

Na ostatni etap „Przepalenia!” zapraszamy na najwyższy szczyt polskiej części Beskidu Niskiego – Lackową (997 m n.p.m.). Szczyt należy do Korony Gór Polski, zwany też żartobliwie „Górą Policyjną”. Zachodni stok góry, którym biegnie czerwony szlak turystyczny, jest najbardziej stromym w Beskidzie Niskim i jednym z najbardziej stromych w polskich górach (poza Tatrami) odcinkiem znakowanego szlaku.

PARKING
W okolicach miejsca startu nie znajdziemy wydzielonego ogólnodostępnego parkingu, musimy skorzystać z pobocza. Przez Ropki biegnie szutrowa droga, gdzie w godzinach szczytu przejeżdza jeden samochód na 10 minut. Zatoczki i szersze pobocza znajdziemy przy rozlewisku (FOTO) lub na linii startu/mety.

START/META
Linia startu i mety znajduje się dokładnie naprzeciwko dużego rozwalającego się budynku PGR’u – FOTO i MAPA. Włączamy zapis biegu zanim wbiegniemy na wysokość budynku i wyłączamy dopiero gdy go miniemy!

W miejscu startu biegną dwa szlaki: niebieski i czerwony. Biegniemy w kierunku „centrum” około 800 metrów, dobiegamy do mostka za którym jest rozwidlenie, skręcamy w prawo i od teraz trzymamy się SZLAKU ŻÓŁTEGO (FOTO).

Szutrówką wybiegamy na Przełęcz Perehyba. Cały czas trzymamy się szlaku ŻÓŁTEGO – FOTO#1 i FOTO#2.

PRZEŁĘCZ PEREHYBA
Na przełęczy opuszczamy szlak żółty! Odbija on o 90 stopni w lewo na Ostry Wierch, natomiast my BIEGNIEMY PROSTO! FOTO#1, FOTO#2. Szutrówką zbiegamy do miejscowości IZBY. Na tym odcinku nie ma żadnych trudności, nigdzie nie skręcamy, po prostu droga prowadzi cały czas w dół, trzymamy się jej i nic nie kombinujemy. Po wybiegnięciu z lasu, przebiegamy przez bramę, kierujemy się prawo (FOTO). Lackowa cały czas nas obserwuje (FOTO).

IZBY
W Izbach dobiegamy do asfaltu, skręcamy w lewo. Na asfalcie znajdują się nasze oznaczenia FOTO. Po 300 metrach znajdują się kolejne oznaczenia FOTO, biegniemy 1,4 km w kierunku Przełęczy Beskid. Nigdzie nie odbijamy, czekamy aż dobiegniemy do szlaku czerwonego i słupków granicznych.

PRZEŁĘCZ BESKID – GRANICA PAŃSTWA
Po dobiegnięciu go granicy polsko-słowackiej po prostu skręcamy w lewo (FOTO) i czerwonym szlakiem granicznym biegniemy przez Lackową w kierunku Ostrego Wierchu. Cały czas towarzyszą nam słupki graniczne, szlak jest wyraźny, dobrze oznakowany, brak jakichkolwiek niejasności. Będzie stromo, oj będzie.

OSTRY WIERCH i ŻÓŁTY SZLAK DO METY
Po minięciu Lackowej czeka nas ostry zbieg do Przełęczy Pułaskiego (FOTO), a następnie trzecie mocne podejście tego dnia pod Ostry Wierch. Przed szczytem, szlak czerwony skręca w prawo, a my w tym miejscu odbijamy w lewo i biegniemy SZLAKIEM ZÓŁTYM (FOTO). Wszystkie oznaczenia są tam bardzo dobrze widoczne (FOTO). NIE POBIEGNIJ DALEJ SZLAKIEM CZERWONYM!!! Musimy przebiec przez Ostry Wierch (938m n.p.m.) oraz Białą Skałę (903m n.p.m.) po czym zbiegamy do znanej Przełęczy Perehyba, na której zółty szlak skręca ostro w prawo i zbiegamy do Ropek. W Ropkach przebiegamy przez znany nam już mostek i po 800 metrach jesteśmy na mecie.

Route map for Przepalenie! Etap 4 – LACKOWA by Wiktor Bubniak on plotaroute.com

KLASYFIKACJA TOP 3 etapu#1

Ruszamy z przepaleniem 13 kwietnia 2024 roku. Pełna klasyfikacja generalna 2023 dostępna TUTAJ

Wyniki: 2020, 2021, 2022

KOBIETY

MĘŻCZYŹNI

Kiedy włączyć/wyłączyć stoper (zapis GPS)?

Twój trening powinien być dłuższy niż segment na Stravie z którego bierzemy klasyfikację, dlatego zegarek włącz przynajmniej 100 metrów przed miesjscem startu i wyłącz przynajmniej 100 metrów za linią mety. Dzięki temu masz sporą pewność, że segment zostanie Ci zaliczony. Czas, który poświęcisz na dobiegnięcie do początku segmentu (i ten po przekroczeniu mety) nie będzie liczony.

Gdzie mogę znaleźć wyniki Przepalenia 2020-2023?

2023 są TUTAJ

2022 są TUTAJ

2021 są TUTAJ

2020 są TUTAJ

Kiedy poznamy punktację po każdym biegu?

Oficjalna punktacja pojawi się na tej stronie w ciągu dwóch dni po zakończeniu kazdego etapu „Przepalenia”. Staramy się jednak na bieżąco aktualizować wyniki.